Friday, April 29, 2011

Prevention Is better Than Cure

Banyak penyakit unggas boleh dicegah dengan memiliki ayam yang sihat dan sesuai. Cara untuk mendapatkan ayam serama yang sihat adalah dengan menjaga mereka dalam persekitaran yang tidak stres (jangan biarkan ianya diganggu oleh kanak-kanak, kucing, anjing dsbg.) dan hendaklah dipastikan ia berada dalam persekitaran yang bersih. Reban serama harus dibersihkan sekurang-kurangnya sekali seminggu.

Membersihkan reban serama termasuklah menukar semua alas tidur yang kotor, menyapu debu..menyembur anti-fungus dan memberus bekas makanan dan minuman. Reban harus kering dan bebas dari segala kotoran, mengadakan pengudaraan dan bekalan haba di mana lampu haba diletakkan di atas ketinggian kepala. Tempat berjalan di sekitar reban tidak harus dibenarkan untuk menjadi lumpur. Letakkan alas papan ditempat berjalan jika lumpur adalah satu masalah. Reban unggas yang kotor adalah penyebab utama berlakunya penyakit Sebuah reban serama yang kotor menyediakan keadaan ideal untuk parasit dan patogen untuk berkembang biak.


Many chicken diseases can be prevented by having a fit one. You get the pine strong to keep the serama in a non stressful environment (do not let it being harassed by the unusual flock) and in a clean environment. Pens should be cleaned at least once a week or more.

Cleaning involves replacing all the beds, sweep the dust. Applying red mite treatments and brushing out the drinkers and feed. Coop should be dry and free from the concept, but good ventilation at the height of the head. Runs should not be allowed to become a mud bath. Place slabs down in runs if mud is a problem. dirty serama housing is major cause of the disease. A dirty house poultry provide ideal conditions for parasites and pathogens to breed.


A chicken house should never smell of ammonia (urine type smell), it is not so smooth membrane lungs of serama will be damaged and breathing problems will result, this in turn can lead to other diseases that take root in the weakened serama.


No comments:

Post a Comment