Monday, January 2, 2017

Serama and New Year 2017

                            Induk SG line Pokdean + Li Daging asal reban Aiman Serama Utara
                               SGS and the Geng..........



                             Pembaka asal reban Akiat dibeli masa anak B
                                     Kacukan SG vs Edy Bola

Salam Semua seramamania di seluruh Dunia.........Selamat Tahun Baru 2017...kita kini sudah pun menjejakkan kaki ke tahun baru iaitu tahun 2017..bila masuk saja tahun baru, bermakna usia kita semakin bertambah dan semakin dekat kita kepada saat ajal kita semua...bersedialah kita semua.

Tahun 2017, bermakna ia merupakan tahun ke-8 SB dalam arena berserama ini..dari permulaan hanya tertarik dengan sepasang serama yang dilihat di rumah rakan kongsi biz SB di Mengkebang Kuala Krai pada tahun 2010, SB kemudian membeli sepasang serama pada harga sekitar rm80.00 di kedai Pet Shop.

namun, SB telah dicabar oleh isteri  tersayang bahawa ayam yang SB beli tu bukanlah ayam serama tetapi jenis kapan,bermula dari situlah pencarian SB dalam arena serama bermula dimana SB membeli seekor anak B di rumah rakan lama SB sejak sekolah yg SB ingat ayah beliau memelihara serama pada harga             RM 500.00.

ternyata takdir Tuhan telah menentukan jatuh hati SB pada makhluk kecil ini menyebabkan SB merasa tidak puas dengan ayam yang dibeli menyebabkan SB terus membeli dan membeli hingga mencecah ribuan RM bagi seekor ayam.

sehingga kini, SB telah membeli/ JV ayam dari pelbagai, negeri ,Baka dan reban..dan ternyata pencarian masih belum bernokhtah, tahun 2016 menyaksikan SB masih membawa masuk baka-baka baru dari pelbagai reban....inilah yang dikatakan "gila ko maine" dalam dialek Kelate...hehehehe...

Tahun 2017 dikatakan  tahun oenuh cabaran dimana kemelesetan ekonomi akan berlaku di Negara kita khususnya dan Dunia amnya...Namun, di sebalik masalah selalunya ada peluang, bagi yang pandai mengambil kesempatan itu.

bila berlakunya kejatuhan nilai mata wang RM, ia telah menyebabkan kuasa beli negara luar menjadi besar, perkara ini amat baik dari segi urusan eksport dan juga pelancongan.

begitu juga perihalnya dengan ayam serama, seandainya anda berjumpa peluaag untuk eksport serama anda ke Negara Luar, masalah ekonomi anda akan bertukar menjadi peluang menjana ekonomi pula..tapi pandai-pandaila..jangan Serama menjadi bebanan kepada anda pula....Peace Yo..

......baka direban TRW, SG,Keramat,Akiat,EdyBola,Kijang,W.Motel,Submarine....



No comments:

Post a Comment