Tuesday, November 17, 2015

Serama dan Musim Tengkujuh

 
                                     STAR GALAXY STALLION (SGS)

Salam semua........lama jugak SB tak membuat entry baru.....faktor kekangan waktu memang sangat menyesakkan dada hinggakan nafas ku seakan tehenti...........chewahhhhhh..melalut la plak SB ni...tapi yang sebetulnya memang betul sekarang ni SB mempunyai jadual kerja yang sangat padat.....

Diam tak diam kita semua sudah pun berada di bulan November, ini bermakna sebulan saja lagi kita akan melangkah ke tahun baru 2016.

tahun 2015 ni, kita menyaksikan kelembapan ekonomi Malaysia yang kini memasukki stage 2-3, dah ramai businessman yang mulai terasa bahang kelembapan ekonomi ini, SB sendiri sebagai  seorang penyedia khidmat professional dan juga mempunyai beberapa syarikat perniaagaan yang lain juga turut sama terkesan dengan kelembapan ekonomi ini, apa tidaknya, klien-klien mula memberi alasan apabila diminta menjelaskan bayaran perkhidmatan dengan alasan masalah ekonomi.

Bercerita tentang hobi serama ini, SB rasakan tahun 2015 turut menyaksikan perkembangan hobi serama di Malaysia pada tahap sederhana dan agak perlahan, apa tidaknya bon-bon besar kurang dianjurkan mungkin juga kerana kekurangan sponsor dari pihak penaja..penjualan, pembelian dan pertukaran ayam serama juga bagi SB agak perlahan bagi tahun 2015.

walau apa-apa saja berlaku, seperti yang selalu SB pesan dan ingatkan kepada rakan-rakan, anggaplah permainan ayam serama ini sekadar hobi dan janganlah kita sekali-kali cuba menjadikan ayam serama sebagai punca pendapatan kita, kerana sejarah serama sendiri pernah mengajar kita bahawa hobi berserama ini yang satu ketika terlalu popular dan menjadi rebutan pernah juga kesuraman, kesunyian dan hampir kepupusan, jadi.......berhati-hati dan berpada-pada lah semua.

melangkah tahun 2016 bermakna SB  memasukki tahun ke -7 SB bermain serama..segala asam garam permainan serama ini SB sudah lalui walaupun banyak lagi ilmu cabaran dan suka duka yang akan SB tempuhi selepas ini selama mana masih bermain serama.

mutahir ini pula, berita telah memaparkan musim tengkujuh telah tiba dan beberapa kawasan dan negeri2 telah dinaiki air, jadi SB berharap kita semua bersedia awal baik dari segi penjagaan serama mahupun pernjagaan harta benda dan nyawa ahli keluarga kita.

carilah panduan dan tips penjagaan serama di musim tengkujuh ini agar serama kesayangan kekal sihat.
bagi sot perkongsian gambar pula, dua ekor ayam di atas adalah ayam dari reban SB sendiri yang dibiak melalui pembaka-pembaka di reban SB..bagi SB setakat ini, mungkin ayam inilah (SGS) merupakan produk terbaik yang dapat SB hasilkan di reban sendiri.

sekian dulu, jumpa lagi di lain entry.........wasalam..........

No comments:

Post a Comment