Friday, December 5, 2014

Kuning Ekor Kelabu



Assalamualaikum Warahmatullah dan salam 1 Serama buat peminat serama di seluruh dunia.Sedar tak sedar, pejam celik pejam celik, kita semua kini telah memasukki bulan Disember iaitu bulan terakhir bagi tahun 2014..maka bulan hadapan kita akan menyambut tahun baru 2015.......tahun yang penuh getir dan kegawatan khususnya dalam faktor ekonomi...maka bersama-samalah kita semua membuat persediaan yang terbaik bagi diri dan keluarga masing-masing.

Bercakap tentang hobi serama, untuk entry kali ini, SB ingin menyentuh tentang spesis ayam serama yang menjadi bualan hangat sekitar 2-3 tahun kebelakangan ini.

Baka Sami Gila menjadi satu fenomena di kalangan peminat-peminat serama tanah air khususnya bagi peminat-peminat baru...berdasarkan pengalaman SB sendiri, ramai pendatang baru dalam serama telah menghantar private message kpd FB serama bintang bertanyakan tentang produk-produk dari baka sami gila yang semestinya terkenal dengan ciri-ciri balung halus plastik, berbadan kuning dan kelabu pada ekornya.

Tapi di satu sudut, ada pula suara-suara dan pendapat-pendapat, khususnya bagi player-player di bon-bon mengatakan ayam jenis kuning ekor kelabu ni memang la cantik tapi tidak buat kerja (tidak bergaya) semasa pertandingan......pulak dahhhhhhhhhhhh..............

apa-apa pun SB tidak ingin komen banyak pasal ayam orang, walaubagaimanapun, SB ingin mengucapkan tahniah kepada pencetus fenomena ayam kuning ekor kelabu dan berbalung jarum halus ini...

Di satu penjuru di reban buruk SB pulak, 2 tahun kebelakang ini, SB juga sibuk-sibuk buat R n D sendiri untuk menghasilkan ayam kuning ekor kelabu, dan yang pandai pulak bergaya..............tapi tu la...pengalaman SB yang sekadar baru setahun jagung ni manala cukup untuk mendapatkan hasil yang sedemikian kan..

tapi, walaubagaimanapun, SB tetap bersyukur kerana cross demi cross, pusing punya pusing, akhirnya keluar jugakla seekor induk kuning berekor kelabu di reban SB. ( sebagaimana gambar  di atas).......

untuk projek 2015 yang akan datang, SB memfokuskan kepada mengstabilkan darah-darah dari baka -baka sedia ada direban SB......sekarang ini sudah memasukki generasi ketiga dan keempat......semoga semua dapat mendoakan kejayaan SB................sekian, terima kasih, jumpa lagi..

No comments:

Post a Comment